tisdag 1 oktober 2013

De va ett tag sedan.

 
Tiden går fort när man har roligt. Fick bli lite uppehåll här då Marcus gjorde en uppdatering på datan så allt försvann :) Teknisk som jag e (not) så fick jag ha hjälp av min kära Emma för att komma igång igen.
 
Men under tiden så har vi gjort ättiksgurka åh de kan jag varmt rekommendera.
Skiva slanggurka med en ost hyvel.
Strö på ett par matskedar Socker.
salt och vitpeppar och persilja.
Låt stå i ett dygn så saften tränger ut och häll på ett par droppar ättika och smaka av.
Super gott till maten både för stora och små.

 
Sen har vi gjort plommon marmelad.
Mycket enkelt.
Skala och kärna ur plommonen.
Koka upp med lite vatten. Bror på vilken sort och hur vattniga plommonen är.
Jag hade min gryta halv full med plommon och tog en tredjedel vatten. Koka på svag värme tills det är mjukt.
Sen hällde jag i 4 dl vatten och lite natriumbensoat. Kokade snabbt upp och var noga med att skumma av riktigt.

 
Sköljde av burkarna så de va varma och sen direkt i med marmeladen så blev det ett bra vakuum i burkarna.
 
Prova gärna för jag kan varmt rekommendera detta.
 
Ha de bra mina vänner!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar