onsdag 26 juni 2013

Nu e de en härlig tid!

Jag älskar denna tiden när man börjar göra saft, plocka svamp med mm.
I går blev det till och sätta igång med flädersaften så den e klar till Lördag då de ska göras goda drinkar. E ju trolldalen då.
 
 
De luktade helt underbart om de så jag hoppas att de smakar lika gott.
 
Idag har de plockats nässlor och lite jordgubbar här hemma. Såg att jordgubbarna ändrade lite färg härrom dagen så idag när jag pratade med grannen sa jag att jag skulle sätta nät men när jag gick och tittade till dom så fanns det redan några som var klara.
 
Linus har sagt länge att vi skulle göra nässelsoppa och jag har ej blivit färdig med de så idag tog han de i egna händer :)
 
 
Receptet fick vi av grannen och kan varmt rekommendera de.

 
De övas ju på att lägga upp de fint och de tycker jag absolut att de blev.
Recept: Nässlor som är ganska nya
2st hönnsbuljonger
3 liter vatten
grädde
salt
socker
peppar och kryddor
 
Börja med att koka nässlorna i 2 liter vatten, Häll sedan av de och dela fint, koka 1 liter vatten och lägg i buljongerna och nässlorna, häll på grädde och krydda efter smak. Vi blandade i lite maizena för att få lite tjockare och hade kokta ägg till de. MMm.. Mycket poppis här hemma.
(En väldigt billig mat)
 
Ha de bra mina vänner
Tjao!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar